DBI IT A/S, der star bag www.bilstatistik.dk og yourCompany er i fællesskab gået i luften med det, vi kalder Risikoanalyse på Bilstatistik.

Risikoanalysen har fået lidt taletid i Motor-magasinet, hvilket vi selvfølgelig er glade for. Tusind tak for det.

Risikoanalyse som værktøj

Med de nye moduler i Risikoanalyse gør vi hver dag noget, som ingen andre tilbyder. Vi markedsanalyserer dagligt på, om der er risikofaktorer hos de erhvervskunder, der leaser biler i Danmark.
Det kommer således både leasing- finansierings- og forsikringsselskaber til gode.

Men faktisk kan værktøjet også hjælpe andre kreditgivende virksomheder – fordi når en kreditsvindler fx rammer trælaster, udlejningsvirksomheder, møbelforretninger, transportsektoren og mange andre – så får det samlet set store konsekvenser. Så man skal ikke ”støde” sig mange gange i løbet af et år, før det kan mærkes på økonomien.

Det er i det hele taget ikke sjovt at rende ind i svindlere. Vi tilbyder hermed et værktøj, der kan forebygge kreditsvindlens omfang. Det er vi meget tilfredse med. Og når vi gør det på en stærk platform som Bilstatistik, følger der naturligvis også en række andre fordele med.

Tag endelig fat i os for en præsentation af værktøjet – og tilmeld jer gerne nyhedsbrevet på: 👉 https://www.dbi-it.dk/riskassessment/ 👈

 

Kontaktoplysninger:

Mail: info@yourcompany.dk

Tlf. +45 53 53 46 04

 

Og direkte kontakt til COO Morten Teglhus Gottschalck

Mail: mtg@yourcompany.dk

Tlf. +45 30 30 78 54

Endnu en artikel om hackerangreb blev torsdag d. 13. oktober 2021 udgivet, denne gang med overskriften: Hackere brød ind i kommunes mailkonti og snød sig til 180.000 skattekroner

Har løsningerne fået taletid?

I artiklen er der en række eksempler, som beskriver den alvorlige situation. Hackere ér inde i systemet og kan på forskellige måde få penge ud af de offentlige pengekasser.

Heldigvis har IT-sikkerhed fået meget taletid de seneste – men har løsningerne mon fået lige så meget taletid?

Gode historier om forhandlinger med hackerne kan selvfølgelig tænde vores indre detektiv – men hvorfor ikke undgå, at I får brug for at snakke med de IT-kriminelle?

Offentlige instanser og private virksomheder har udgivet IT-politikker og indført indskærpelser, så medarbejdere ikke falder i de nemmeste fælder. Men hackerne ér inde og lave ravage alligevel.

 

Der findes et hav af gode løsninger som perimetersikring rundt om IT-løsninger, men når yourCompany udfører sårbarhedstests ser vi gang på gang at både små, mellemstore og internationale virksomheder ikke kan modstå de simulerede angreb, som vi udfører i kontrolleret miljø. Dermed er de kendte løsninger ikke længere tilstrækkelig sikring.

Hackerne kommer ind i systemerne

Erkendelsen af, at hackerne kommer ind i systemerne til trods for god perimetersikring er faktisk den vigtigste at gøre sig. Uanset om du er politiker, beslutningstager – eller IT-ansvarlig.

Hvad er løsningen så? Ja, med et smart begreb kaldes det strategien om ”Last line of Defence”. En overvågningsfunktion, der reagerer, isolerer og kontaminere krypteringen – når den starter indefra.

Produktet har vi præsenteret mange gange – det kaldes RC. RC kan nemt og hurtigt installeres som software. Det kræver ikke store hardwareløsninger, men er en danskudviklet intelligent løsning fra vores gode venner i virksomheden BullWall.

yourCompany præsenterer RC for både private virksomheder og det offentlige. Vi udfører sårbarhedstests, sparrer om emnet – og forhandler ligeledes produktet. Vi er er med jer i installationsfasen og sikrer, at I får fuld gavn af systemet.

 

RC forebygger ransomware på den snedige måde – tør du vente med at kontakte os til næste angreb rammer jeres virksomhed eller jeres myndighed?

 

Kontakt os på:

Tlf. +45 53 53 46 04

Mail: info@yourcompany.dk

 

Skal du sparre med en af landets førende kapaciteter, er I også velkomne til at ringe direkte til CTO Morten Kliver på:

Tlf.: +45 23 80 80 08

Mail: mk@yourcompany.dk

 

Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommunalvalg/hackere-broed-ind-i-kommunes-mailkonti-og-snoed-sig-til-180000

 

 

Svindlerne på motorområdet har gode betingelser, og derfor hører vi alt for ofte om blandt andet leasing- og forsikringsselskaber, der efterlades med store tab i de uærlige kunders kølvand. De økonomiske konsekvenser kan være store, og mulighederne for at forhindre svindlen har været få. Men nu er branchen blevet et værktøj rigere.

Sunde regnskaber, en fornuftig forretningshistorik og direktører hvidere end sne – forretninger der kort og godt ser fornuftige ud på papiret. Det kan være uendeligt svært at gennemskue, hvor de brodne kar gemmer sig og at beskytte sin virksomhed mod svindlernes kreative metoder.

Det skal et nyt samarbejde mellem it-virksomheden DBI IT A/S og yourCompany Aps nu lave om på.

Forhindrer svindlen i at brede sig

Resultatet af samarbejdet er et digitalt værktøj der skal bistå virksomheder med at risiko- og kreditvurdere nye kunder og desuden give besked, hvis der er adfærd hos eksisterende kundevirksomheder, der giver anledning til øget opmærksomhed. På den måde vil man kunne komme en stor del af svindlen til livs, før den overhovedet opstår, og begrænse mulighederne for dem der allerede er sluppet gennem nåleøjet.

Hvordan fungerer det?

DBI IT og yourCompany, der står bag risikoanalyseværktøjet, består blandt andet af tidligere politifolk og dataspecialister med en gedigen indsigt i både branchens udfordringer og svindlernes metoder. Det er netop den viden, der har dannet grundlag for den motor, der dagligt screener risikoprofilen hos alle danske virksomheder med køretøjer tilknyttet.

Systemet er designet til at opfange mønstre og adfærd hos virksomhederne, der kan være tegn på urent trav, og er der forhold, der giver anledning til opmærksomhed, vil virksomhederne overgå til manuel screening. Vurderes det, at der er tale om en reel forhøjet risiko vil virksomheden blive markeret, så det er tydeligt for brugerne af systemet, at der er grund til at træde varsomt – også hvis de allerede er kunder i forretningen.

Motoren bliver indlejret som et tilvalgsmodul på bilstatistik.dk, der i forvejen benyttes bredt i branchen, blandt andet i forbindelse med indtegningsprocessen.

2000 køretøjer er i hænderne på højrisikokunder

I skrivende stund er der mere end 2000 køretøjer registreret hos virksomheder, som hører til i højrisikogruppen, og spørger man Morten Teglhus Gottschalck, chef for motorområdet hos yourCompany, er det med til at sige noget om problemets omfang:

Vi kan jo hver eneste dag se, at der kommer nye navne på listen over virksomheder, der har en opsigtsvækkende adfærd, og det er nogle helt enorme tab, vi ser, at de kan efterlade i sit kølvand. Hidtil har forsikringsselskaber og andre kreditorer først fået besked om, at de har aktiver i klemme, langt senere i processen, og det er også ensbetydende med at listen over udgifter til tabte aktiver, forsikringssummer, behandlingsprocesser med advokater, inkasso eller civilretlige sager mv. vokser

For Peter Andersen, der er salgsdirektør i DBI IT er efterspørgslen på systemet en god indikator for, at kunderne hidtil manglet værktøjer til at sikre sig mod tab og svindel:

Vores ambition har været at synliggøre risici ud fra tendenser, der ses på markedet hver eneste dag og på den baggrund gøre livet sværere for dem, der ikke spiller efter reglerne. Det er tydeligt på den modtagelse, systemet har fået, at der har været et uindfriet behov, og at den værdi gennemsigtigheden skaber, er meget mærkbar.

Vil du vide mere om risikoanalyseværktøjet?

 

Peter Andersen

Salgsdirektør

DBI IT A/S – bilstatistik.dk

pa@dbi-it.dk

Morten Teglhus Gottschalck

COO

Chef for Motorområdet

yourCompany ApS

mtg@yourcompany.dk

 

 

 

I yourCompany bliver vi ofte spurgt: Hvad er det egentlig, I går og laver?
Når vi folder den store præsentation ud, så bliver folk ofte forpustede over bredden af vores ydelser. Så måske kunne denne uges beskrivelse af opgaver hjælpe forståelsen lidt på vej. Om ikke andet så for at runde ugen godt af. Den har nemlig været dejligt travl.

Hvis man skal forstå yourCompany, skal man vide, at vi kæmper for at nedbringe tab, svind og kriminalitet i erhvervslivet.

Vi har i den mission aktiveret alle vores sektioner og brugt den forgangne uge på følgende opgaver:

Outsourcing

Vores faste outsourcingopgaver med langsigtede indsatser til at nedbringe svind er blevet passet, som vi gør det uge efter uge.

Herunder er der gjort forberedelser til foredrag om svindbekæmpelse, udfærdiget politianmeldelser, online-moniteret specifikke varegrupper, der er udsat for omfattende tyverier – og til sidst arbejdet med skandinavisk sikringsprojekt.

Erhvervsefterforskning

Vi har håndteret tre erhvervsefterforskninger i Jylland og på Fyn. Herunder udført interviews, observation, undersøgelse af IT-udstyr (digital forensics: datasikring og dataanalyse), koordination med myndigheder og advokater og efterforskningsledelse.

Forsikringsefterforskning

Vi har håndteret seks forsikringssager af forskellig art i Jylland og på Sjælland. Opgaverne har bl.a. været gerningsstedsundersøgelse, interviews og indsamling af materiale fra internettet (Open Source Intelligence).

Softwareløsninger

Vi har udført flere sårbarhedstests med systemet RC software (kommer af navnet RansomCare), hvor kunders IT-systemer udsættes for simulerede ransomware-angreb.

Sat FDS (Fraud Detective Systems) i fuld drift, således at vi in house kan køre digital dokumentanalyse – det vil sige, at vi kan analysere digitale dokumenters ægthed for vores kunder. Man overraskes over, hvor meget der bliver snydt med dokumenter såsom lønsedler, fakturaer og kvitteringer!

Vi har også udført præsentationer af FDS for nye kunder, der er imponerede over anvendelsen af systemet. Projekt med potentiale!

Motorområdet

Vi har assisteret med second opinions på kreditvurderinger for flere af vores kunder og kørt præsentationer af Bilstatistiks nye Antisvindelplatform. Et stærkt værktøj for kreditgivende virksomheder.

Derudover har vi udført løbende monitering af leasingmarkedet, så kreditsvindlere kan stoppes, inden det går for vidt. Det blev også til en enkelt politianmeldelse om bedrageri for en leasingkunde.

FindMyGPS

Vi sidder centralt i et særdeles spændende projekt, hvor brugen af GPS-teknologi skal hjælpe med at nedbringe svindproblematik for en bred branche. Der er mange enheder i pipelinen, når de sidste brikker falder på plads.

Internt

På vores kontorer i Greve har vi fået leveret nye redesign-møbler fra virksomheden LoudLiving, der genbruger materialer og giver dem nyt liv. Besøg endelig Rasmus og hans fantastiske, kreative og dygtige shop: https://www.loudliving.dk/

Og fredag deltager direktionen i gallamiddag og fundraiserarrangement for foreningen Thin Blue Line, der støtter tilskadekomne politifolk. En sag, der ligger os meget på sinde at støtte.

Til sidst har vi også lige presset et par nye projekter ind i skemaet, som vi forventer at kunne præsentere senere på året.

Tak til kunder, kolleger og samarbejdspartnere, vi har mødt og snakket med i denne uge. Det er skønt at mærke fuld drift efter sommerferien. Vi går et spændende efterår i møde.

Er du medlem af direktionen eller bestyrelsen? Er du beslutningstager, måske IT-chef i en privat virksomhed eller offentlig myndighed? Så har du det måske som 80% andre i tilsvarende positioner. Du er bekymret for hackerangreb.

Denne artikel er til dig, som udmærket har indset truslen fra cybercrime, men som måske ikke er teknisk specialist på området og derfor afhængig af gode inputs fra andre.

Dansk erhvervsliv har forstået, at truslen fra hackere er overhængende og alvorlig for virksomhederne. Men udtrykket ”hackerangreb” er en meget bred betegnelse for en række forskellige problematikker. Dette gør emnet komplekst, og for mange virksomhedsejere, der ikke selv har IT som speciale, kan det føles uoverkommeligt at have en holdning til alt og en løsning til hvert eneste problem.

Som direktør stoler man selvfølgelig på, at virksomhedens IT-chef eller eksterne IT-leverandør har styr på det. Og I har sikkert allerede brugt mange ressourcer på løsninger som firewalls og antivirusprogrammer.

Det bør vel være godt nok? Vores erfaring er, at det desværre ofte ikke er nok.

Ransomware

En af de store trusler når vi taler om ”hackerangreb” er ransomwareangreb. Det har i en årrække været i voldsom vækst. Det er angreb, hvor hackerne uopdaget ér kommet igennem firewalls og antivirusprogrammer. Måske er et USB-stik sat i en PC i jeres virksomhed af en I stoler på. Mere skal der ikke til. Det er desværre nemmere end mange tror. Hackerne har derefter i en ukendt periode, typisk nogle uger, snuset rundt i jeres systemer. Efter nogle uger bryder angrebet ud, og krypteringen starter indefra. Når krypteringen starter indefra, er det for sent at stole på de sædvanlige IT-løsninger i firewalls og antivirusprogrammer, der primært er skabt til at forhindre sådanne trusler i overhovedet at komme ind. Dette betyder desværre, at den skadelige software typisk også er inde i virksomhedens backup. Derfor er strategien med at rulle backup ud ikke længere en særlig sikker strategi. Angrebet begynder simpelthen forfra umiddelbart efter backup er rullet ud. Så er I lige vidt.

Virksomheden lægges ned i uger eller måneder

Resultatet af et hackerangreb i denne form er, at virksomheden ikke kan fungere i ugevis, måske månedsvis. Det er meget alvorligt.

Uanset om I er en mindre eller stor virksomhed, uanset branche og uanset om I er en privat virksomhed eller en offentlig myndighed, er I lammet. Vi har alle set store internationale koncerner med kæmpe IT-budgetter blive angrebet. Vi har også set mindre smedeværksteder, advokathuse, finansieringsselskaber, logistik- og salgsvirksomheder og fonde blive angrebet. Så det kan også ske for jeres virksomhed. Prøv bare at kig din IT-leverandør lige i øjnene og stil spørgsmålet: ”er vi sikret imod den slags, eller kan det ske for os?”.

Omkostningerne eksploderer

Forestil jer, at I står og kigger på jeres computerskærm, der bare fortæller, at I er blevet hacket og skal betale løsesum i bitcoin. Inden da har de IT-kriminelle kigget på jeres regnskab og ved typisk, hvad I kan betale. De allermest snu kriminelle har også kopieret alt jeres sensitive data. Det kan sælges, hvis ikke I betaler – eller bliver måske solgt til konkurrenter også selvom I betaler løsesummen – for at få krypteringsnøglen.

Det er nu, I er pressede. Så I ringer til et IT-konsulentfirma og måske et sikkerhedsfirma der vil forhandle løsesum på jeres vegne. Det er dyrt. Samtidig knokler jeres egen IT-afdeling i døgndrift. Ofte forgæves. Alle andre medarbejdere er enten arbejdsløse, fordi hele jeres digitale platform er låst, eller kæmper med papir og kuglepen for at holde forretningen bare nogenlunde kørende. Et kæmpe tastearbejde venter forude når I igen er oppe at køre.

I kan ikke fakturere jeres kunder. I kan ikke modtage eller betale jeres regninger. Kan jeres kunder vente, eller handler de et andet sted når alt dette er overstået? Tilsammen udgør det et alvorligt økonomisk tab. Men det er kun toppen af isbjerget. Nu skal der også betales løsesum, og det er aldrig småpenge, de kriminelle beder om. Dage og uger forsvinder imens i knokler. Direktionen og bestyrelsen holder krisemøder med faste intervaller. Forsikringsselskaber og måske jeres bank involveres.

Ødelægges BIOS er IT udstyret værdiløst

Fakta. Vidste I, at såfremt I ikke betaler løsesum, kan man risikere at skulle udskifte alt IT-udstyr i virksomheden? De mest moderne og ondsindede ransomwareangreb rammer nemlig også helt ned i BIOS (Basic Input Output System) på IT-udstyret. Ødelægges BIOS er IT udstyret værdiløst. Hver eneste laptop, hver eneste server og sikkert lidt mere – ALT skal skiftes ud. Det er dyrt. Det tager tid. Kan man overhovedet skaffe alt det IT-udstyr i en tid, hvor meget er i restordre?

Politiet fraråder naturligvis, at man betaler løsesum. Det er dog ikke kriminelt at gøre det. Vi tror i virkeligheden, at meget få har lyst til at betale, men mange gør det alligevel både i Danmark og i udlandet. Det er forståeligt i den alvorlige situation, man befinder sig i. Men ved betaling af løsesum (for udlevering af dekrypteringsnøgle) tilskyndes de kriminelle samtidig til at fortsætte deres ugerninger og ramme andre. De opnår det, de kom efter – nemlig betaling – og fortsætter ufortrødent deres ”forretning”.

Ingen garanti for dekrypteringsnøglen virker

I har som virksomhed ingen garanti for, at den udleverede dekrypteringsnøgle virker, og så er pengene spildt, og I er fortsat fastlåst. Selv hvis nøglen virker, har I fortsat minimum to problematikker:

  • For det første har de kriminelle måske stadig en kopi af jeres følsomme data. Det er helt ude af jeres magt. De lover nok de ikke vil, men hvad er en kriminel persons ord værd?
  • For det andet. Selv om I får en dekrypteringsnøgle, overgår I ikke til normal drift næste morgen. Som regel tager det uger, før der er rettet op på den skade, der er sket. Omkostningerne fortsætter.

Hele dette opsummerede forløb kan de fleste regne ud koster mange penge.

”Heldigvis er vi forsikret”

Er I nu også det? Kun meget få forsikringsselskaber har produkter, der omfatter alle de omkostninger, man får i denne situation. Mange er blevet overrasket over, hvor lidt deres forsikringspolicer faktisk udløste.

I slemme tilfælde kun 10-20% af de faktiske omkostninger der nemt løber op i millioner af kroner. Det kan bringe en virksomhed i knæ.

Det kræver en meget grundig gennemgang af jeres virksomhed, før et forsikringsselskab dækker jeres egentlige behov. Kun meget få forsikringsselskaber har en sådan proces, før de tilbyder korrekt dækning.

Er en cyberforsikring nok?

Det er ikke ukendt, at man tilbydes en ”cyberforsikring”, der præsenteres på en ”one page-PDF”. Og den er typisk billig. På den måde stoler man på, at der er rygdækning, hvis uheldet er ude.

Det er vores opfattelse, at flere forsikringsselskaber er på vej med nye produkter, men de er usikre på omfanget og omkostningerne samt hvad de skal gøre for at hjælpe deres kunder, selvom de gerne vil – det har vi også et par gode bud på.

Vil I gerne undgå ovenstående skrækscenarier?

Dumt spørgsmål. Der findes heldigvis en solid dansk forebyggende løsning, der bestemt er økonomisk overkommelig.

Som læser har du nok gennemskuet, at denne artikel kunne ende med et ”køb dette” budskab, så lad os bare være ærlige om den del. Men vi har også noget på hjerte.

yourCompany består primært af tidligere politi- og efterretningsfolk. Vores mission er at nedbringe svind og svindel i virksomheder. Uanset om det er internt eller eksternt svind er resultatet er det samme. Virksomhederne lider økonomiske tab der går ud over årets resultat. Det har vi bekæmpet med succes siden 2016 og vores målsætning er, at I skal tjene eller spare penge på at benytte os.

Køb RC (RansomCare) hos yourITdefence

Udbredelsen af ransomwareangreb har yourCompany fulgt i årevis, før vi tog dette skridt. Vi har åbnet datterselskabet yourITdefence ApS, der sammen med de øvrige selskaber i vores familie skal nedbringe økonomiske tab for virksomheder og offentlige myndigheder. Løsningen der afværger ransomwareangreb hedder RC og er et dansk stykke software.

RC er et ”last-line-of-defence” værktøj. Det afløser ikke et eneste af jeres nuværende sikkerhedstiltag så som firewall eller antivirusprogrammer. Det er et vigtigt supplement.

Skulle I være uheldige at blive udvalgt som mål for et ransomwareangreb af en kriminel hackergruppe, vil RC-softwaren gribe ind i det øjeblik krypteringen igangsættes. Det lukker simpelthen de ramte computere og servere ned på få sekunder. Dermed kan angrebet ikke brede sig. Angrebet er stoppet og kun få medarbejdere opdager at I har været under angreb.

Undgå rædselsscenarierne

Du kan altså springe alle de rædselsscenarier over, der er beskrevet i denne artikel. Jeres IT-afdeling får automatisk besked om omfanget af et igangsat angreb, som RC stoppede endda helt ned på filniveau. Det letter GDPR indberetningen gevaldigt og gør den måske endda overflødig.

I kan opretholde normal drift eller har i hvert fald kun et meget kort driftsstop – modsat hvad der var sket, hvis ikke RC var installeret.

RC installeres centralt på jeres IT-system uden køb af supplerende hardware.

RC (RansomCare) installeres på kort tid

Det kan gøres online, så uanset om I er en lille virksomhed i Næstved eller Thisted eller en international virksomhed med lokationer i flere lande, kan løsningen installeres på kort tid. Kan I godt lide, at vi kommer til jer og installerer gør vi gerne det. Installation er klaret på få dage og I kan hurtigt være i gang. Jeres beslutningsproces er formentlig det, der tager længst tid.

RC er ikke dyrt. Til gengæld har det en kæmpe værdi for virksomheden, fordi det kan spare jer for store omkostninger, reelle tab og en masse besvær. Det bidrager til en god søvn. Det er et værktøj der forebygger ulykken. Når 80% af virksomhedsejere forventer at blive ramt inden for det kommende år, er det måske rettidig omhu at vælge forebyggelse.

Jeg er interesseret i at høre mere. Hvad gør jeg?

Det er nemt. Vi har en introduktion på 45-60 minutter, hvor vi fortæller lidt mere om, hvad systemet kan, og hvordan det konkret kan hjælpe jer. RC kan integreres i de fleste systemer og IT-sikkerhedssetup, og det kan vores CTO, Morten Kliver, fortælle mere om.

 

Morten Kliver (CTO) kan kontaktes på:

Mail: mk@yourcompany.dk eller

Tlf: +45 23 80 80 08.

 

I kan også kontakte vores hovednummer +45 53 53 46 04 eller info@yourcompany.dk

 

Link og kildehenvisning: Morgen-briefing: Fire ud af fem virksomheder forventer at blive ramt af hackerangreb / Dansk politi: Betal ikke ransomware-afpresning / FC Nordsjælland misbrugt af it-kriminelle i sag om millionfusk – Computerworld

 

 

 

Virksomheder spørger sig selv, hvad gør vi, hvis vi bliver ramt af hackere - Hackerangreb - Ransomware - RC - yourCompany

Antallet af hackerangreb er i voldsom vækst. Alle trusselsvurderinger fra myndigheder, interesseorganisationer og eksperter er enslydende: Truslen har aldrig været højere.

Ransomware og andre typer hackerangreb er blevet hverdag i alle virksomheder. Det er ikke længere kun et fænomen, man ser hos meget store virksomheder i andre lande på andre kontinenter.

Men hvad kan I gøre, som I ikke allerede har gjort?

Vi har et direkte budskab til jer som virksomhed, hvad enten I har en dagligdag i:

  • Produktionsvirksomheder
  • Web-baserede forretninger
  • Detailforretninger
  • Finansieringsvirksomheder
  • Som investorer
  • Bestyrelser
  • Direktioner
  • IT-sektioner
  • Sikkerhedsfunktioner.

Vælg forebyggelse

Hvis I venter, til hackere har taget styring over jeres virksomhed, står I over for følgende mulige konsekvenser:

  • Fuldt driftstab i x antal dage/uger
  • Krav om løsesum for frigivelse af data
  • Omkostninger til assistance fra eksterne specialister
  • Kursudsving
  • Presseindsats og orientering til kunder/leverandører/samarbejdspartnere
  • Genetablering af IT-system og drift
  • Genskabelse af tillid til systemer
  • Genskabelse af forretning

Ovenstående liste er ikke udtømmende.

Ransomware

yourCompany har ansat en af landets førende kapaciteter inden for forebyggelse af ransomware. I kufferten har vores kollega, Morten Kliver: RC.

RC er et dansk produceret software, der i de seneste år er blevet rullet ud i mange virksomheder i både Danmark og udlandet.

Se med her, hvor Kliver giver en præsentation af, hvad RC kan. Selvom sommerferien banker på, bør I ikke holde jer tilbage – få sat en demo op, og oplev det skræmmende syn, når virksomheden bliver ramt af et simuleret hackerangreb. Derefter er man ikke i tvivl om løsningen: RC. Den indvendige vagthund, som støtter op om jeres IT-løsning.

Vælg forebyggelse i dag. Vælg RC.

 

Kontakt os på:
Hovednummer: Tlf. +45 53 53 46 04
Mail: info@yourcompany.dk

 

Eller direkte til CSO Morten Kliver:
Direkte tlf. +45 23 80 80 08
Mail: mk@yourcompany.dk

Hunde er bare et dyr, de fleste mennesker har et blødt punkt for. Dét har vi også!

Vi har mange gange i vores tidligere hverv som politifolk haft hvalpe, der løb rundt i vagtstuen for at vænne sig til mange mennesker og miljøet mellem leg, indlæring og arbejde. Men faktum er, at vi i mange forskellige sammenhænge også har hundene som et værktøj, der skal sættes ind på det rigtige tidspunkt i den rette sammenhæng. Et af de seneste skud på fagstammen for politihunde er brugen af brandhunde. I andre lande har man været foran på dette punkt, men for 5-6 år siden kom der endelig hul på ballonen herhjemme.

Dokumentar fra DR

I DR’s dokumentar ”Kriminelt: Kan Loke blive politiets nye brandhund?” følger man arbejdet med oplæring af denne faglighed hos en hund. Og man bliver jo imponeret over, hvordan det lykkes en snude at finde frem til en lille bitte dråbe af brandbare væsker midt i et brandtomt.

Som det fremgår af udsendelsen, har Danmark 1-2 brandhunde i deres hundebestand, og erfaringerne med disse er, at man:

1: sparer rigtig mange ressourcer, da kriminalteknikere kan målrette deres indsamling af beviser på et brandsted
2: øger chancen for rent faktisk at finde beviser, da snuden er skarpere end øjet på dette punkt.

Dermed har politiet et skarpt værktøj blandt deres kriminaltekniske eksperter.

 

Brandhunde - et undervurderet værktøj - Efterforskning - yourCompany (2)

Vagn og Pyro

Er brandhunde relevante for erhvervslivet?

Det er et faktum, at der i Danmark er rigtig mange brande, som ikke undersøges af politiet. Dels er det et spørgsmål om ressourcer og prioriteringer, og dels er det et spørgsmål om alvoren i de enkelte brandsager. Hvis der er tale om sager uden personskade eller alvorlig bygningsskade, optages der ikke altid politirapport. Faktum er også, at brandhundene langt fra aktiveres på brandsager, selvom der er foretaget en undersøgelse, og der foreligger politirapport.
Der er altså tale om et højt antal sager om året, hvor forsikringsselskaber og virksomheder ikke kan være helt sikre på, at der er foretaget en reel bevisindsamling med henblik på at udfinde brandårsagen. Og selvom der ikke er tale om en straffesag, kan der være tale om fordeling af ansvar.

Brandundersøgelser og efterforskninger

Vi vurderer, at der er potentiale for virksomheder og forsikringsselskaber i at have brandundersøgelser og efterforskninger ved hånden i de sager, hvor det ikke er tilstrækkeligt belyst, hvorvidt en brand er opstået forsætligt, uforsigtigt eller uagtsomt. I sager om erstatningskrav er det uhyre vigtigt at have indsamlet fakta.

yourCompany elsker at samle på specialister. Og hvem havde troet, at vi også skulle have en firbenet kollega på holdet? Men det har vi nu. Brandhunden Pyro og dens fører Vagn har begge politibaggrund med de rette certificeringer. De er nu en del af holdet bag yourCompany, da vi har indgået fast samarbejde med JV Brandefterforskning.

Når Pyro gør et fund, har vi minsandten også dygtige kriminalteknikere ansat, så bevissikring kan ske på korrekt vis og med højeste kvalitet. Det er et uhyre professionelt setup, der nu kommer på banen i Danmark.

 

Brandhunde - et undervurderet værktøj - Efterforskning - yourCompany (3)

En enkelt dråbe på en hel græsplæne. Imponerende snudearbejde

Efterforskningsafdeling med efterforskningsledere og specialister

Samtidig har yourCompanys efterforskningsafdeling både efterforskningsledere og specialister inden for dataanalyse, digital forensic, observation, stemmeanalyse samt dokument- og håndskriftsanalyse. Og vi har specialister i brug af Fraud Detective System, der kan foretage elektronisk dokumentanalyse.

Så når en brandsag skal efterforskes, har vi et hold af to- og firbenede kolleger, der kan løfte sager af større og mindre karakter. Både auto-, maskine-, og bygningsbrande.

Det, vores specialister har tilfælles (udover politibaggrund), er, at de er vant til at levere skriftligt materiale af høj kvalitet, så der kan ske en god vidensdeling og koordination med tekniske eksperter, kundens sagsbehandlere, jurister eller advokater.

Landsdækkende service som samarbejdspartner og leverandør

Vi har naturligvis landsdækkende service. Vi indgår både som fast samarbejdspartner og leverandør – men håndterer også akut opståede sager. Jo tidligere vi kobles på, jo bedre muligheder har vi for at sætte den rette indsats iværk.

 

Hvis jeres virksomhed gerne vil høre mere om disse nye specialer, er I velkomne til at kontakte

tlf. +45 5353 4604 eller

mail: info@yourcompany.dk

 

Se udsendelse om Lokes vej til at blive brandhund her: https://www.dr.dk/drtv/se/kriminelt_-kan-loke-blive-politiets-nye-brandhund_250132

Forsikring og Pension har netop udgivet en super relevant artikel om en risikoanalyse af cyberkriminalitet i forsikringsbranchen. Analysen konkluderer bl.a., at virksomheder skal passe ekstremt godt på de data, de har på kunderne. Og heldigvis har mange virksomheder brugt mange ressourcer på at skabe et højt generelt sikkerhedsniveau, og konklusionen er jo ikke ny for erhvervslivet.

Men analysen peger på, at der er grundlag for at kigge nærmere på truslen fra cyberangreb. Hvordan kan virksomheder blive ramt? Hvor er de kritiske kernefunktioner? Og hvor bør man sætte ind?

En genial løsning mod ransomware

yourCompany forhandler en genial løsning til en af de mest alvorlige trusler inden for cyberkriminalitet: angreb fra ransomware.

Malware er beskrevet som ondsindet programkode, der gemmes i IT-strukturen. Den kan gemme sig inaktivt i en længere periode for derefter at bryde ud i IT-strukturen indefra. Et uhyggeligt fænomen, som desværre har ramt mange store og små virksomheder med alvorlige konsekvenser til følge. Ransomware er begrebet, når den ramte virksomhed efterfølgende opkræves store beløb for at ”frigive” IT-systemet.

En meget grim kriminalitetstype

Desværre har mange almindelige antivirusprogrammer ikke en løsning til en ”sovende celle”, men har generelt fokus på frontale angreb. Og som ovenfor beskrevet, bruges der i langt de fleste virksomheder store ressourcer på denne type angreb. Vores erfaring er desværre, at mange IT-sektioner undervurderer truslen fra de sovende celler, der angriber indefra. Men der er en løsning på problemet – og den fortæller vi gerne mere om.

Løsningen, vi har på hylden, isolerer angrebet i de sekunder, den sovende celle vågner og bliver aktiv. Dermed begrænses skaden til et absolut minimum, og virksomheden undgår at skulle blive lagt helt eller delvist ned. Det er et genialt og solidt produkt, der kan benyttes af små som store virksomheder.

Om du vil redde 10, 100 eller 1000 arbejdsstationer, så er løsningen den samme.

Få en demo og test jeres IT-system

Vi tilbyder en demo hos jer, hvor vi kan fremvise en effektiv løsning på et stort problem, der ikke bliver mindre. Vi simulerer simpelthen et angreb på jeres IT-system, så I med egne øjne kan se, hvor udsat man som virksomhed er over for denne slags cyberkriminalitet.

Kontakt yourCompany på tlf. 5353 4604 eller info@yourcompany.dk

 

Artiklen kan læses her:

https://www.forsikringogpension.dk/nyheder/cybercrime-forsikring-og-pension-har-kortlagt-risikoen/

 

yourCompany ApS byder velkommen til en ny og rigtig stærk spiller. Det er med stor glæde og stolthed, at vi kan præsentere Morten Kliver som yourCompanys nye Chief Sales Officer (CSO). Det er en stilling, der er oprettet til vores nye sektion: Softwareløsninger.

I alle de ting, yourCompany beskæftiger sig med, er der en rød tråd fra de forebyggende tiltag til de reelle efterforskninger. Målet er at nedbringe svind i erhvervslivet. Vi har gennem de seneste år konstateret, at der er en række programmer, som understøtter det arbejde på forskellig vis. Og det kræver spidskompetencer til at få et fuldt udbytte af disse systemer.

 

Morten Kliver - CSO - yourCompanyMorten Kliver – i daglig tale Kliver – kommer med over 30 års IT-erfaring og bliver en central skikkelse i virksomheden. Hans erfaringer tæller bl.a. ansættelse i IT-virksomheder fra IBM Danmark til diverse opstartsvirksomheder. Afdelingen for Softwareløsninger har et skarpt fokus på at levere de bedste softwareprogrammer, der kan understøtte nedbringelse af svind og kriminalitet i virksomheder.

yourCompany har indgået en række forhandleraftaler – og flere er på vej – med førende producenter på markedet. Den første forhandleraftale er indgået med den danske producent BullWall. Kliver kommer fra netop BullWall, hvor han besad stillingen som VicePresident. Kliver har derfor dybdegående erfaringer med bl.a. RC og FDS. RC er et program til afværgelse af cybercrime i form af ransomwareangreb. FDS (Fraud Detect Systems) benyttes bl.a. af forsikringsselskaber til at analysere skadesdokumentation for evt. forsikringssvindel.

Kliver kommer til at gå forrest, når det kommer til salg, support og overgang til efterforskningsarbejdet. Tøv ikke med at tage fat i Morten Kliver, hvis I allerede kender ham og har brug for hans assistance.

 

Vi ser stort potentiale i dette område, og kommer afgjort til at hjælpe en lang række virksomheder og brancher. yourCompany vil i løbet af 2021 præsentere flere forskellige løsninger, der kan hjælpe nuværende og kommende kunder som fx forsikringsselskaber, leasing-/finansieringsselskaber, udlejningsvirksomheder, byggecentre, bilforhandlere, produktionsvirksomheder m.fl.

 

yourCompany glæder sig over, at så stærk en spiller er kommet på holdet. Vi har internt allerede kunnet mærke et kæmpe løft ved Klivers ankomst. Han har automatiseret og optimeret en del af vores egne processer, så vi glæder os til at kunne gøre det samme for vores kunder.

Læs gerne mere om Morten Kliver her på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/morten-kliver-888a9413/

Følg med her på siden – 2021 bliver et vildt år. Vi knokler som altid for, at det skal være sværere at være svindler.

 

I er altid velkomne til at kontakte os på

info@yourcompany.dk

eller

tlf. +45 53 53 46 04.

yourCompany hylder i disse dage den indsats, som politiet har udført mod det sjællandske, organiserede kriminelle netværk inden for bilbranchen. Godt gået!

Leasingselskaber står i en kattepine på mange områder, og den her manipulation med bilers identitet er svær at komme til livs. Og en af udfordringerne er, at leasingselskaber skal ofre mange ressourcer på at bekræfte bilernes identitet. Den regning kan de ikke altid sende til forbrugerne, for konkurrencen om bilpriser er hård.

I bund og grund skal jagten efter salg hele tiden holdes op mod kontrolniveau, og det kan være en svær balance at finde.

I det organiserede kriminelle miljø ser vi flere led, som giver mulighed for svindel:

  • Svindel med toldsyn og genregistreringer
  • Dokumentfalsk i bilens papirer
  • Ændringer af bilens identitet (kloning)
  • Misbrug af personers identifikationspapirer
  • Fabrikation af falske regnskaber, lønsedler, årsopgørelser m.m.
  • Forsikringssvindel i større grad
  • Og listen er langt fra udtømmende.

Når en bil konstateres klonet, beslaglægges den og undersøges nærmere. Politiet indleder nogle tekniske undersøgelser, som er teknisk krævende. Derpå indledes en straffesag om bedrageri og dokumentfalsk rettet mod de mistænkte involverede personer.

Men hvem står med tabet i sidste ende? Det gør leasingselskabet, der har finansieret en bil på falske forudsætninger. Forsikringen dækker typisk ikke, og dermed opstår et tungt forløb mellem leasingselskab og forhandler om, hvem der skal ”tage” tabet.

Det er altså bilens fulde værdi, som nu skal erstattes af selskabernes egne regnskaber.

Vi hører ret ofte, at det er leasingselskabernes ”egen skyld”, når de har finansieret en falsk bil. Baseret på vores praktiske erfaring mener vi dog, det er en mere kompleks fortælling, og når det kommer til at nedbringe antallet af kloningssager, peger pilen altså i forskellige retninger:

  • Der bør føres strengere kontrol med toldsyns-virksomheder.
  • Der bør være et mere kontinuerligt efterforskningsmæssigt fokus på den organiserede kriminalitet.
  • Der bør være en mulighed for at vidensdele på tværs af myndigheder og erhvervsliv.

yourCompany har søsat nogle projekter, der skal have forebyggende fokus for branchen. Sammen med Bilstatistik.dk udvikles fx et antisvindelmodul, der skal synliggøre nogle advarselstegn på kreditsvindel.

Vi har derudover nogle meget visionære tiltag på vej, som vi kan løfte sløret for senere i år.

Derudover tilbyder yourCompany fortsat leasing- og finansieringsselskaber assistance med:

  • Forebyggende screeninger af leasingtagere
  • Forebyggende undersøgelser af biler (fysisk verificering af bilers identitet)
  • Operationelle opgaver som fx at finde forsvundne biler
  • Efterforskning ved mistanke om falske dokumenter
  • Kvalificering af politianmeldelser
  • Dokumentation af sagsforløb til civilretlige sager og koordination med advokater.
  • Koordination med myndigheder og forsikringsselskaber.

Vi er kun interesserede i, at sager ikke skal komme til et niveau, hvor politi og forsikringsselskaber skal aktiveres. Et af vores mottos er sjovt nok: Efterforskning med henblik på forebyggelse. Vi gør, hvad vi kan for at nedbringe antallet af møgsager.

Vi håber, at vores gode gamle kolleger hos politiet får ro til at behandle sagerne, så pilen peger i én retning: mod svindlerne.

Læs pressemeddelelsen her: https://politi.dk/koebenhavns-politi/nyhedsliste/flere-end-30-luksusbiler-beslaglagt-i-omfattende-politiaktion/2021/03/23