Tid til refleksion – planlæg din virksomheds svindbekæmpelse

Tid til refleksion - planlæg din virksomheds svindbekæmpelse - yourCompany

I disse tider hvor flere og flere medarbejdere arbejder hjemmefra, eller ligefrem er kommet i karantæne, gælder det om at fokusere positivt og se nye muligheder.

Mandag morgen vil mange virksomheder og skoler skrue op for anvendelsen af Microsoft Teams – en nyhed for mange, der måske ender med at bide sig fast som en fremadrettet effektiv arbejdsmetode.

En bekendt hos Microsoft har iøvigt lovet mig, at de er klar til den øget trafik der ventes.

Men måske jeres virksomhed også i disse dage kunne anvende det nedsatte tempo til refleksion? Hvordan går det med jeres svindbekæmpelse? Kunne I optimere og øge overskuddet? I mange virksomheder er svaret:

Ja!

I alt for mange virksomheder tænker man traditionelt og ser kun muligheden for at øge sin indtjening ved enten, at sælge mere – eller spare. Der er faktisk en 3. mulighed som alt for mange undervurderer og ikke afsætter resourcer til.

I yourCompany ApS har vi i nogle år nu hjulpet virksomheder med at øge indtjeningen. Vi gør det ved, gennem rådgivning at hjælpe virksomhederne med at tænke anderledes – eller vi tilbyder vores ”outsourcing koncept”, hvor vi påtager os opgaver, som ikke ligger naturligt i jeres eksisterende organisation. Vore kunders ROI ligger ofte mellem 1:5 – 1:10 når de vælger at benytte vores outsourcing koncept. Der er vel at mærke tale om bundlinje penge og dermed er der tale om en ret god forretning, selv om mange er skeptiske fra begyndelsen.

 

Tid til refleksion - planlæg din virksomheds svindbekæmpelse - yourComapny (2)

Så hvad kan din virksomhed gøre.

Det er meget forskelligt hvad der er rette tiltag for virksomhederne, hvilket nok også er årsagen til at virksomhederne ikke ”bare” gør det. De fleste er jo mest trygge ved at gøre noget velkendt og veldokumenteret – men sådan er det ikke inden for svindbekæmpelse. Det er et tabu område som mange virksomhedsejere har berøringsangst for.

Men hvad er det i virkeligheden vi taler om? Er det meningen man i virksomhederne fremadrettet skal køre ”kæft, trit og retning” metode? Skal alle medarbejdere og kunder føle sig overvåget og udsat for konstant kontrol? Svaret er naturligvis – nej. Vi skal derimod udnytte de mange gode medarbejdere og samarbejdspartneres loyalitet til virksomheden og de gode medarbejderes moralske kompas til virksomhedens fordel. Der er i de fleste virksomheder mange gode kræfter, der kan pege på oplagte forbedringer og huller i jeres forretning, som koster jer penge eller som udgør en risiko, der bare ligger og venter på at blive udnyttet.

Enkelte medarbejdere eller kunder vil muligvis føle sig overvåget eller åndet i nakken. Her er der enten tale om en vigtig kommunikationsopgave fra ledelsen til kunder og medarbejdere – eller også er der tale om, at kontroltrykket virker på de få.

Det er min erfaring, fra virksomheder yourCompany ApS har hjulpet, at når det lykkes at afsløre kriminalitetsrelateret svind – så sidder der medarbejdere der godt var klar over dette, eller leverandører og medarbejdere der faktisk har prøvet at råbe ”vagt i gevær” – men er blevet overhørt eller ikke taget tilstrækkeligt seriøst.

Jeres virksomhed kunne derfor med fordel – i disse Coronatider, bruge tiden til at overveje om:

  • Har I en god medarbejderkultur eller er der lommer af forretningen, hvor en dårlig kultur koster jer penge?
  • Har I de fornødne og gerne automatiserede processer for kontrol i virksomheden?
  • Inddrager I IT og regnskabsafdelingernes kompetencer i tilstrækkeligt omfang til andet en normal drift. Er de en integreret del af virksomhedens svindbekæmpelse?
  • Scanner I rutinemæssigt dokumenter for fraud (svindel) / bedrageri og kører I Ransomecare produkter på jeres IT system, så I undgår at blive gidsler for kriminelle, som krypterer jeres filer og lukker forretningen. Dette undervurderes af alt for mange IT chefer.
  • Tager I de rigtige backups af IT systemet og gemmer I mails længe nok? Mange tænker 6-12 måneder er nok, men i besvigelsessager er det ofte alt for lidt.
  • Har I tabuer og berøringsangst i virksomheden? – eller er I åbne for tanken om, at bedrageri fra kunder, leverandører, kollegaer eller ledelsen jo netop i sagens natur er bedrageriske og altså ofte vil overraske, chokere og udløse et: ”Det var da den sidste jeg troede ville gøre den slags…”
  • Har I tilstrækkelig erfaring med, eller nedskrevet procedure for, hvordan I gennemfører en ”svær samtale” – f.eks. bortvisning af en medarbejder, samarbejdspartner, kunde eller leverandør. Har I styr på den vigtige bevissikring i den forbindelse? I får nok ikke chancen bagefter – så forberedelsen er vigtig.
  • Tænker I som virksomhed over hvilke signaler I sender til kriminelle, når det gælder fysisk sikring af jeres ejendomme, køretøjer, værktøj og maskiner. Meget kriminalitet starter med en form for motivation og tro på at kriminaliteten kan gennemføres.
  • Overvejer I hvordan visse sikkerhedstiltag, som f.eks. GPS, flådestyring, videoovervågning, nummerplade scannere, moderne alarmsystemer måske også kan bidrage til optimeret drift og afløse manuelle processor? ROI er dermed en helt anden og virksomheden løftes samtidig med sikkerheden øges.
  • Har I nogen i virksomheden der håndterer disse ting som en primær opgave, eller er sådanne initiativer en ”sekunda opgave” for folk med andre vigtigere opgaver med højere fokus? Alt for mange steder håndteres sikkerhed af Facility, IT afdeling eller HR uden at have et selvstændigt fokusområde. Det kan man få ved outsourcing.

 

Tid til refleksion - planlæg din virksomheds svindbekæmpelse - yourComapny (3)

I yourCompany ApS er vi klar til at hjælpe din virksomhed.

Vores personale har alle en baggrund fra Politiet og Efterretningstjenesterne. De fleste politifolk blev det i sin tid ud fra en betragtning om en stor retfærdighedssans, omsorg og lysten til at hjælpe andre. Dette bringer vores personale med ind i det arbejde som yourCompany tilbyder vore kunder. Selv om vi ikke længere er politifolk, besidder vi stadig disse kompetencer kombineret med vores erfaring fra politilivet og nu også erhvervslivet.

Vi kan være det tandhjul i jeres organisation som I mangler. På den måde kan I fortsætte med det I er gode til og vi kan assistere jer på jeres præmisser. Det er vi gode til.

Det er vores klare opfattelse, at dansk erhvervsliv har et stort uopdaget potentiale i organiseret svindbekæmpelse og kan yourCompany hjælpe jeres virksomhed med at få dette til at ske, er vi meget motiveret – hvis I også er.

Perioden hvor mange medarbejdere og ledere arbejder hjemmefra på grund af Coronavirus / Covid-19, kunne være anledningen, der skal til for at stoppe op og reflektere. Hvilket potentiale er der i jeres virksomhed? Hvordan kan I øge indtjeningen?

 

Vi arbejder også hjemmefra – men er klar ved telefonen.

 

Venlig hilsen

Christian Pejtersen

Direktør, yourCompany ApS