Endnu en tarvelig sag om intern svindel

Baade tyveknaegte og stjaalet vaerktoej blev fundet med hjaelp af GPS yourCompany

yourCompany har atter hjulpet en virksomhed, som var udsat for en ærgerlig sag. En af den slags sager, hvor firmaets eget personale havde haft fingrene i kassen på den helt forkerte måde.

Det er i sagens natur en meget følsom sag, som kræver den rette fremgangsmåde og de rette kompetencer for at blive udredt og dokumenteret. Sagen skal være så godt håndteret og belyst, at den kan holde til både personale-/HR-sag, civilretligt søgsmål og i dette tilfælde også en politianmeldelse.

Gerningsmanden befandt sig altså i firmaets egne rækker. Mistanken gik indledningsvist på, at kollegaen solgte varer ud ad bagdøren og på den måde tjente til egen lomme. Der manglede varer på lageret for flere hundredetusinde kroner.

Og hvordan løser man den hovedpine? I dette tilfælde var svaret: dybdegående undersøgelser på internettet, dataanalyse, observation, koordination med politiet og naturligvis en gennemgående grundig rapportering hele vejen igennem processen.

Afslutningsvis assisterede yourCompany med at være til stede i bortvisningssituationen, så de helt almindelige faldgruber kunne undgås.

Efter håndteringen af de personalemæssige tiltag blev sagen og gerningsmanden overladt til politiet, der så kunne foretage indgreb som fx ransagning på relevante steder.

Sagen har fået os til at reflektere over, hvor meget en virksomhed egentlig taber på sådan en møgsag. Personalet hos yourCompany er alle tidligere politifolk, der har været vant til (fra straffesager i politiet), at erstatningskrav gøres op i kosternes værdi. Så en stjålen vare for 25.000 kr. er ens pålydende med erstatningskravet.

Men arbejdet med virksomheder i det private har gjort os klogere på det punkt.

Lad os give et eksempel:

Vi fastsætter den manglende lagerbeholdning til at udgøre et umiddelbart svind på 200.000 i kr.

Afhængig af overskudsgraden pr. vare og øvrige følgeomkostninger laver vi et fiktivt regnskab:

Personaletid på at udfinde årsag til tabet (tjek i salgssystemer, kontakt til leverandør, kontakt til personale, kontakt til kunder, gennemsyn af videoovervågning): 30 timer à 400 kr. (anslået timepris for en lagerforvalter): 12.000 kr.

Genbestilling af varetypen: 170.000 kr.

Manglende lagerbeholdning: 200.000 kr.

Logistikomkostninger: 20.000 kr.

Og vi kunne blive ved…

Det samlede tab udgør nok omkring 500.000 kr.

Hvor mange enheder af den relevante varegruppe skal man egentlig sælge, for at tabet går i nul? Og hvor meget skal man sælge for at indhente tabet?

Er der sat budget af til at kigge indad?

I en virksomhed har man typisk store budgetter til marketing, webshops, opsøgende salg, salgskampagner og meget mere. Men hvis man en gang i mellem afsætter midler til at have kompetente folk til at kigge indad, kan det også vise sig at blive en god forretning.

I Danmark har vi tillid til hinanden, og det er et super ømtåleligt emne at skulle mistænke sit eget personale. Men vi har alene inden for den seneste måned arbejdet med 10-15 virksomheder, der alle har måttet sande, at intern svindel er en realitet, de må håndtere – så måske er det også rettidig omhu at få hjælp i jeres virksomhed?

yourCompanys speciale er at arbejde med disse sager, og vi står naturligvis til rådighed, hvis I mangler en betroet partner på dette felt.

Kontakt os for at få en uforpligtende snak om mulighederne: